Maanantai iltana pian uutta musiikkiaan julkaiseva Jekaterina X ilmaisi tarpeensa artistiverkkosivuille, jossa indieartistina voisi jakaa tietoa musiikistaan ja keikoistaan. Lähestyvän biisinjulkaisun vuoksi tarpeella oli hieman normaalia kiireisempi aikataulu. Ihan normaalissakin tilanteessa yksinkertaisten verkkosivujen rakentamiseen olisi käytettävissä oleva pariviikkoinen riittänyt, mutta koska minulla sattumoisin oli koko työkalupakki mukana kysyin, että yritettäisiinkö saada verkkosivut ulos vielä tänä iltana? Otimme molemmat haasteen vastaan ja seuraavaksi kerron, miten se käytännössä onnistui.

Ennenkuin aloitamme, on hyvä huomioida, että toteuttamamme verkkosivut ovat hyvin yksinkertaiset: sivuja on vain kaksi, joista toinen on yksittäinen kuva ja toinen alaspäin selattava sivu. Ei mitään vippaskonsteja, ei mitään ylimääräistä. Toinen tämän mahdollistanut tekijä on, että Jekaterina X:llä (jota aion jatkossa kutsua tässä blogikirjoituksessa lempinimellään Kata) oli kaikki tarvittava materiaali jo valmiina: verkkosivuja varten ei tarvinnut kuvata tai kirjoittaa mitään uutta, lukuunottamatta värimaailmaa ja hieman uudistettua logoa. Tähän julkaisuaikatauluun ei myöskään kuulunut esimerkiksi hakukoneoptimointia, kuvallisia käyttöohjeita verkkovisujen omatoimiseen operointiin tai eri mockuppeja joita olisimme lähteneet rauhassa tutkimaan ja kehitämää. Edelleen suosittelen varaamaan yksinkertaisenkin verkkosivun tekemiseen pari viikkoa, jotta kaikki tarvittavat askeleet tulee otettua. Ystävän kanssa uskaltaa kuitenkin hieman venyttää omia rajojaan.
Ihan ensimmäisenä teimme listan todellisista tarpeista, jotta pystyimme kartoittamaan onko verkkosivun julkaisu yhdessä illassa todellisuudessa mahdollinen. Listasimme vain ne asiat, jotka nyt olisi tärkeää saada ulos. Kävimme myös keskustelun siitä, miten ja millä hinnalla verkkosivuja voidaan tulevaisuudessa laajentaa, mikäli sille on tarve.

Seuraavaksi annoin Katalle iPadini, jotta hän voisi alkaa rakentaa mieluista väripalettia. Annoin hänelle ensin Pinterestin, mutta kun sieltä ei tuntunut löytyvän valmista sopivaa väripalettia totesin, että se on rakennettava alusta. Käytimme tähän hyväksi Coolors -verkkosivua, jonka ominaisuudet toimivat mielestäni hyvin aloittelijoille väripaletin luomiseen. Kata tiesi jo alkuvaiheessa haluavansa päävärin olevan tumma lila. Hyvin nopeasti Coolors ehdottikin ensimmäistä tummanliilan sävyä, joka sattumoisin oli nimelstää Russian violet ja sopi näin täydellisesti venäläistaustaisen artistin verkkosivuille. Loppuun väripalettiin mustan ja valkoisen rinnalle valikoit roosan eri sävyjä.

Seuraavaksi aloimme rakentamaan perusrakennetta. Banneri löytyi valmiiden kuvamateriaalien joukosta sellaisenaan. Selvää oli, että esittelytekstin ja spotifyn pitäisi olla verkkosivuilla aivan ensimmäisenä. Ne päätyivät tietokone ja tablettiversioissa vierekkäin ja mobiilissa allekkain, Katan toiveesta Spotify ensin.

Molemmille tuli kuitenkin sellainen olo, että jotain puuttuu. Totesimme, että Jekaterina X nimikirjoitus tulisi logomaisesti olla osana banneria. Oli siis jälleen aika kaivaa iPad esiin. Kata luonnosteli hetken nimikirjoitustaan Procreate sovelluksessa, mutta tuntui, ettemme tällä aikataululla saa siitä riittävän hyvää jälkeä vapaalla kädellä. Muistimmekin sitten, että Jekaterina X:n ensimmäisessä julkaisussa oli nimikirjoitus. Ehdotin Katalle, että alkuperäistä nimikirjotusta voisi hieman siistiä ja lisätä "ekaterina" osaksi nimikirjoitusta. Näin jo useampi vuosi sitten tehty nimikirjoitus muuttui logoksi:
Oli aika siirtyä seuraavaan osioon. Kuunneltuaan Jekaterina X:n musiikki, mitä vierailija seuraavaksi haluaa tehdä? Tietää missä artistia voi nähdä ja miten häneen otetaan yhteyttä. Seuraavaksi rakensin sivuille tapahtumalistauksen, kuvagallerian ja yhteydenottolomakkeen. Katan kanssa pohdimme hetken tarvitsisiko Jekaterina X:lle tehdä työsähköposti, mutta totesimme että tässä vaiheessa ja tällä aikataululla yhteydenottolomake on riittävä.

Viimeisenä ostimme domainin www.jekaterinax.com sekä hostpalvelimen vuodeksi ja tuosta noin vain verkkosivut olivat muutamassa tunnissa ulkona ja saatoimme mennä tyytyväisenä nukkumaan. Aamulla herätessäni mietin, että jotain sieltä kuitenkin "puuttui". Avasin koneeni ja totesin, että Jekaterina X:n kaltainen näyttävä esiintyjä tarvitsee myös verkkosivuilleen näyttävän eteisen. Näin loin vielä toisen sivun, ns. tervetuliaissivun, joka oli yksinkertaisuudessaan vain yksi tulevan julkaisun promokuvista sekä logo ja nuoli, jotka ohjelmoin tulemaan hieman kuvan jälkeen esille.

Samaiseen aamurutistukseen julkaisin vielä edellisenä iltana ohjelmoidun sivun alalaitaa Jeakterina X:n musiikkivideon Maatuska -biisille sekä promovideon tulevaan Ei itketä tänään -biisiin.

Ja näin meillä oli valmis tuote alle vuorokaudessa. Voit käydä katsomassa koko verkkosivut osoitteessa www.jekaterinax.com ja kuunnella artistin uusimman kappaleen 30.8. Spotifyssa.
Ja mikäli olet nopeasti verkkosivuja vailla, voit täyttää tarjouspyyntö lomakkeen tästä.
Comments